In 2024 werden de creatieven bij StudioM uitgedaagd om hun designvaardigheden los te laten op een template van een StudioM branded huisje. Het huisje had vaste contouren, maar de invulling was volledig aan ons. Het doel was om een korte video te maken die vervolgens onderdeel zou worden van een mooie compilatie van alle inzendingen.
Om mijn grenzen te verleggen en mezelf uit te dagen, besloot ik de 3D-software Blender te gebruiken. Als relatief beginner in zowel Blender als 3D in het algemeen, begon ik met het opstellen van een concept. Wat wilde ik maken? Daarna maakte ik een eerste schets, waarna ik de uitwerking in Blender zelf begon.
Qua inspiratie tijdens het concepten kwam ik al snel uit bij een paar dingen: katten (want, why not?) en de 70s/80s. En dan specifiek de populaire Amerikaanse thuis-sport VHS video’s uit dit tijdperk. Deze combinatie vormde de basis voor mijn creatie, waarbij de karakters al snel vorm kregen. De typische stijl van deze video’s leidde me naar een speelse en energieke animatie, die zowel nostalgie als humor moest uitstralen.
In plaats van alleen een statisch 3D-ontwerp te creëren, koos ik ervoor om bewegende karakters toe te voegen. Dit was voor mij een complex gebied, maar met behulp van talloze tutorials en veel uren van trial & error begon het resultaat steeds meer vorm te krijgen. Het was verrassend hoeveel tijd en precisie er in zo’n kort filmpje gaat zitten, maar het resultaat mag er zijn.